Thursday, April 30, 2015

PENGALAMAN PENDAKWAH MOHD RADZI HADAPI SYIAH DAN AHLIL BID'AH

Mohd Radzi : Kita perlu seru mereka ke arah tauhid..mrk nak trima ato x,terserah.kita x d tugas jaga amal mrk.

Surah Al-Hajj, Verse 78:
وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.

Allah Taala pilih sesiapa shj yg Dia kehendaki dalam turut serta sebar AgamaNya... Saya sentiasa berdoa berharap supaya Allah sertakan saya dlm golongan seperti di ayat.

Sungguh pun belum belajar satu pun dari kitab wahabi tetap juga akan digelar wahabi.
Gelaran wahabi hanya satu ujian kecil.

Wallahua'lam..

Ustaz Ayah Aji Rosman, : Masya Allah. Kesihan anak2 ayah aji.. baru belajar sikit dah org tak suka

Mohd Radzi:

Dlm mempelajari wahyu Allah pasti akan ada ujian yg pelbagai.
Bila sebar apa yg dh belajar juga pasti ada ujian.
Setiap ujian yg Allah beri adalah untuk diri sendiri.

Supaya kita dpt faedah, kefahaman dan beramal dengan ilmu yg kita dh belajar.

Jika ditanya yang mana tak belajar lagi dan tak tahu.. Lebih baik berterus terang sahaja. Kata saja kita x belajar lagi.

Ustaz Ayah Aji Rosman : 
Apoi minta beri cerita sikit ttg apoi berdepan dgn ust syiah dan habib serentak

Mohd Radzi :
Saya telah diketemukan dgn ustad syiah setelah persoalan yg saya kemukakan pada salah seorang ahli keluarga saya yg masuk syiah tidak di jawab.

Pada waktu itu saya sendiri baru belajar dan masuk kelas tafsir 3-4 kali shj.

Saya ada tanya ustad free ke mlm tu? 😄... Kalau x free x pe.. Saya pegi sendiri je lah..

Ahli keluarga saya yg telah syiah tu bawa saya ke pejabat syiah di seri gombak.

Berdebar2 jantung saya. Tak tau saya sapa ada kat pejabat tu.

Bila naik ke pejabat berjumpalah saya dengan mereka.

1. Ustad Kamil
2. Habib Nasir
3. Seorang pemuda
4. Ahli keluarga saya tu.

Bila kick off saya terus mulakan soalan yg belum terjawab lagi

Bin Harun :
Kamil zuhairi 2 ye?

Mohd Radzi, [30.04.15 11:23]
Soalan pertama saya ialah mana dalil yg memerintahkan kita wajib bertawasul dlm berdoa.

Betul akhi bin harun

*Wajib bertawasul dengan nabi dlm berdoa.

Lebih kurang 5 min ustad Kamil tu beri hujah.. Saya tanya semula.. Mana dalilnya ustad?

Surah Al-Maeda, Verse 35:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan.
(Indonesian)

via iQuran

Jadi ini dalil yg diberi wajib tawasul dlm berdoa bukan shj dgn nabi bahkan ahli keluarga nabi juga.

Perkataan wasilah disebut berulang-ulang kali oleh ustad Kamil.

Wasilah bagi syiah ialah Ahlul Bait dan para imam.

Saya kata perkataan wasilah itu adalah umum. Berdasarkan kefahaman saya ialah cari jalan bagaimana kita hendak mempelajari wahyu Allah yaitu isikandung Quran dan juga sunnah Rasulullah saw.

Baru2 ni saya lihat syiah dh perbaiki jawapan mereka.
Wasilah ialah quran, sunnah dan Ahlul Bait serta para imam.

Kemudian saya tanya soalan kedua. Jika kita mesti bertawasul dgn mereka2 yg telah wafat, adakah dalil yg menyatakan mereka ini dengar dan tahu apa yg kita hajatkan?

Lebih kurang 5 min ustad Kamil tu beri hujah.. Saya tanya semula.. Mana dalilnya ustad?

Ada x sapa2 boleh agak dalilnya?

Surah Aal-e-Imran, Verse 169:
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.
(Indonesian)

via iQuran

Inilah dalil yg ustad Kamil dok pusing.

Saya beritahu bahwa ustad masih x jawab soalan. Pada waktu tu saya pun x byk ilmu lagi. Baru masuk kelas. Jadi ini shj yg mampu saya tekankan utk soalan kedua ni.

Soalan saya yg ketiga dan terakhir ialah jika Mereka yg telah wafat ini dengar dan tahu apa yg kita hajatkan boleh ustad bagi dalil bagaimana mereka sampaikan hajat kita tadi pada Allah?

Soalan ini dijawab dan diatas semula dengan dalil Al-Maeda :35 dan Ali -imran :169.

Saya beritahu bahwa ustad masih x jawab soalan.

Akhirnya ustad Kamil kata ada dalilnya. Kita akan perhalusi melalui kitab2 yg kita ada. Sambil tunjuk rak kitab dlm pejabat tu.

Last skali saya bagi soalan objective. A atau B

Jika berdoa mana satu pilihan ustad?
A. Direct pada Allah
B. Mesti bertawasul dengan nabi dan Ahlul Bait.

Mereka semua jawab B.

Habib Nasir ada beri sepatah dua kata pada saya.

Kalau kamu nak doa direct pada Allah kamu buatlah.. Saya tetap akan bertawasul dengan ahli keluarga saya. Saya mesti jaga Ahli keluarga saya.

Dan saya terus buka iQuran dan bacakan ayat ini..

Surah Az-Zumar, Verse 3:

أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ

Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): "Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya". Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar.
(Indonesian)

via iQuran

Serentak mereka berempat dlm tu berkata... Aissssh... Jgn samakan kami dengan ayat tu..

Saya cuma bacakan shj ustad.. Itulah yg saya kata.. Saya x huraikan pun ayat tu lagi..

Pasal nak huraikan pun x reti lagi.. 

Lebih kurang 2am saya beredar dari situ... Start naik pejabat kol 12++am kalau x silap

Sebelum bersurai sempat habib Nasir jemput saya ke majlis wiladah Fathimah yg akan mereka adakan.

Saya kata minta maaf lah tuan habib... Saya x bole pegi majlis mcm ni... Agama saya x perintahkan.. Bid'ah..

Habib Nasir byk juga cakap sebenarnya.. Cuma x mo dia jawab soalan saya.. Antaranya wahabi, Saudi ... Berulang-ulang

Ahmad Bazli : Habib Nasir ni camane orgnye ye? Geng yahanana jugak ke atau mmg dia syiah?

Mohd Radzi :Saya nak beritahu.. Syiah melayu kuat bekerja.. Kuat kerja dlm sebarkan pahaman mereka..

Syiah juga rasanya.. Ala2 mamak skit dia..

Garang lagi dia banding ustad Kamil tu

Ada juga iras2 ustad Halim Hasan..

Peristiwa ni berlaku sekitar tahun 2012..


Wallahua'lam..

Ahmad Bazli : Bagus pengalaman mohd radzi ni. Semoga istiqamah dlm dakwah tauhid. Saya masih belum diuji gitu.

Mohd Radzi: Syukur pada Allah beri kita guru yg mengajar tafsir dan sunnah Rasulullah saw..
Insya Allah.. Mudah-mudahan kita semua dpt istiqomah..


No comments:

Post a Comment