Wednesday, April 22, 2015

TAJUK :KALIMAH SYAHADAH


Malam ni saya nak bincang hal kalimah syahadat.

KALIMAH SYAHADAH YANG PERTAMA :

‘ASYHADU AN LA ILAA HA ILLA ALLAH’’

Ustaz : Asyhadu itu makna apa?
Jawab : Aku melihat, Aku menyertai, saya yakin, Aku bersaksi.

Ustaz : Aku melihat , menyertai tak tepat.
Aku bersaksi, bersumpah itu pd siapa????
Ya. Aku berjanji aku bersumpah pd Mu Allah Tuhan ku.
Asyhadu allaaa ilallahaa illallah

Ustaz : Apa tafsir?
Jawab : Aku bersaksi tiada tuhan melainkn allah, buat mana2 amal pun dengan nama Allah, Aku mengaku tiada tuhan yang patut diibadahi melainkn allah.

Ustaz : Mengaku tu Bolihlah tapi masih tak sempurna.
Ilah bukan sekadar tuhan sahaja., Jika kerja dengan solat, utamakan solat..
 keliru lagi?

Soalan : Ilah sembahan.- Aku " percaya " boleh ustaz?- aku mengaku dan menyaksikan dgn hati, lisan dan perbuatan bhw tidak ada Tuhan yg berhak diibadahi kecuali Allah yg maha esa..
Ustaz : Begini. Nabi saw bila di baca jibril pd nya: al mudatthir. Wahai org yg berselimut. Tak buat apa2 dan dah tidur.. Kum!!!... bangun!!!! Fa anzir!!!! ... berilah ancaman pd yg engkar berilah peringatan pd yg terima tauhid. Wa rabbaka fakabbir... Dan nama Tuhan mu hendaklah kamu perbesarkan semasa tabligh.
Lalu nabi saw terus ke masjidil haram. Ke jkkk masjidil haram yaitu pembesar2 quraisy.
Nabi kata: wahai kaum quraisy semua!! Jika aku kata pd kamu ada musuh nak serang kita di belajar bukit ini; kamu percaya tak?
Semua mrk kata kami percaya. Kamu kami beri gelaran Al Amin. Yang di percayai. Kamu tak pernah bohong.
Nabi pun kata laaa ila haillallah.
Musyrikin2 terus kata kamu dusta muhammad.

Jadi apa sebenar maksud kalimah itu?
Jawab : jgn membuat perantaraan dgn yg selain Allah
Ustaz : Benar.
Jadi begini bahagian pertama kalimah itu.

Aku bersumpah dan berjanji pd Mu Tuhan ku. Bahawa tiada lagi perantara dalam ibadat doa zikir munajat sembah niat nazar melainkan hanya pd Mu Allah Tuhan ku.

Dalil drp hadis di atas. Musyrikin tahu nabi kata berhala2 yg di buat perantara pd Allah. Berhala2 ada di sekeliling kaabah berjumlah 360 yg di buat perantara olih mrk.

KALIMAH SYAHADAH YANG KEDUA

‘WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH’

Ustaz : Bagaimana pula dgn kalimah syahadat yg kedua???

Wa asyhadu.... makna???

(Jawab : Aku bersumpah dan berjanji... aku bersumpah dan berjanji pada Allah- Aku bersumpah dan berjanji pd Mu Tuhan ku..)
Ustaz : Betul.  Apa sumpahan nya????

Aku hanya ikut nabi ajar. tiada tambahan selain dari yang nabi ajar.

Jadi bila di tanya pd ramai org yg buat bidaah; knp awak kata nabi muhamad pesuruh Allah hampir semua mrk tak bolih jawab.

Mrk kata krn nabi itu pesuruh Allah. Saya tanya knp awak kata gitu sebab memang Allah dah lantik dia. Awak tak mengaku pun Allah sudah lantik dia.
Mrk kata lagi nabi jujur amanah
Saya jawab memang nabi gitu. Tapi knp awak kata dia rasul Allah? Tak terjawab.
Soalan : Maksud kalau kita buat bidaah kita telah melanggar sumpah ini..?
Ustaz : Betul . Sebab nak ikut ajaran nabi.
Jadi kalimah syahadat ke2:
Dan aku juga bersumpah berjanji berikrar pd Mu Tuhan ku :
Bahawa aku nak ikut hanya ajaran nabi muhamad rasul Allah.

Jadi kalimah syahadat ialah:

Aku bersumpah berjanji berikrar pd Mu Allah Tuhanku bahawa:

Tiada lagi lah perantaraan dalam ibadat, sembah puja berdoa berzikir berniat bermunajat melainkan hanya pada Mu Allah Tuhan ku.
Dan aku juga bersumpah berjanji berikrar bahawa aku nak ikut hanya ajaran nabi muhammad rasulullah saja.

Begini kita berhenti sekejap dan kita lafaz semula kalimah syahadat ini pd Allah. Anggap lah Dia sedang lihat awak semua.
Mari kita mengucapkannya semula..........

Ok sudah kah.......? 

Saya nak tanya apa perasaan awak semasa awak mengucap tadi?

Allah lah yg pilih awak semua belajar quran ini. Saya hanya menyampaikan saja. Allah taala lah yg beri hidayat pd awak semua.

Ada ayat khas utk awak2 semua tentang tauhid ini . Lafaz sebelum ni tiada sesiapa ajar pd awak kan? 
Kita tahu kita ni dah Islam. Tak Tahu sebenar nya.

 (وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ)
[Surat Ash-Shura 14]

“ Tak akan berpecah belah sesuatu puak kampung daerah bandar dan negara sehingga dtg pdnya ilmu tauhid.

Sebabnya benci antara mrk, ahli sunnah benci pd ahli bidaah dan sebaliknya.

Kalaulah tidak krn keputusan Allah sebelum ini ( tangguh azab bagi yg engkar) tentu dah Allah buat keputusan Nya (masuk neraka) sehingga tempoh mrk hidup

Dan org2 yg mewarisi kitab (ajaran guru2 mrk) akan berada dlm syak wasangka terhadap ajakan tauhid dan dlm binggongurat Ash-Shura 14]

(شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ)
[Surat Ash-Shura 13]

“Syariat utk kamu semua drp ugama (tauhid) seperti tulah juga pd nabi Nuh as , dan wahyu yg kami wahyu pd kamu, dan wasiat wahyu yg kami wahyu pd nabi Ibrahim as Musa as dan Isa as.
Iaitu tegakkan, hidupkan ajakan tauhid ini dan jgn kamu berpecah belah dalam tauhid ini.

Amat berat nak pikul ajakan tauhid kamu pd ahli2 musyrikin yg kamu mrk pd tauhid.

Allah akan menarik perlahan2 org2 yg Allah pilih dan memimpin org2 itu pd Nya iaitu org2 yg mahu mencari kebenaran.”

Ayat akhir itu ialah awak2 semua. Insya Allah..

Saya nasihat pd awak2 semua. 
Ajarlah kalimah syahadat ini pd isteri pd suami pd anak2 pd saudara mara pd kawan2 pd adik beradik pd jiran2 pd hindu budha sikh kristian dan siapa saja.

Tahu tak semua? Saya ada baca doa. Saya pohon pd Allah minggu lepas.

Ya Allah. Kurnia lah pd ku satu kumpulan manusia yg mencari kebenaran Mu Allah Tuhanku. Bolih aku ajar pd mrk semua supaya mrk pula sampai lagi pd org lain.
Makbullah Ya Allah...

Soalan : Bagaimana cara yg berkesan untuk jelaskan konsep syahadah kepada non muslim?
Ustaz : Beritahu ttg Allah saja. Tak perlu beritahu hal Islam sebab mrk dah tahu Islam.

Allah Tuhan kita ni mrk pun tahu. Mrk tahu Allah tuhan. Cuba tanya hindu. Berhala kamu sembah tu adakah itu tuhan kamu? Mrk jawab bukan tuhan. Kamu ingat kami bodoh ke, itu batu kami buat. Begitu juga cina, budha dll

Tanya mrk. Jadi kamu sembah apa?. Hindu jawab. Dewa. Dewa itu tuhan kamu ke? Mrk jawab bukan. Itu perantara kami saja. Habis siapa tuhan kamu? Mrk jawab Tuan Allah, atau tuhan yg satu atau siva. 
Habis siva tu atau tuhan yg satu itu, Dia kah yg cipta langit dan bumi ni? Mrk jawab ya. Mrk akan kata , ugama kita sama saja lain2 tapi kita sembah tuhan itu juga.  Jgn kita jawab ya. Kalau jawab begitu bermakna kita mengiyakan ugama mrk. Kita pula jadi kufur. 

Sebab itu kita tanya mrk ttg apa yg mrk faham ttg Allah. Pernahkah mrk sembah Allah. Minta doa pd Allah pernah tak? Mrk jawab tak pernah.
Maka perbesarlah Allah. Ceritalah pd mrk Allah tuhan kita.


TAJUK ESOK : PERANTARA
Admin : ayat org musyrikin buat perantaraan..

“Dan orang-orang yang menjadikan selain Allah sebagai penolong mengatakan, ‘Sesungguhnya kami tidak menyembah mereka, melainkan hanya supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya’ ” (QS. Az-Zumar : 3).

No comments:

Post a Comment